Mark Knopfler — One Deep River (Limited Box Edition) Signed…

Mark Knopfler regresa después de una pausa de seis años con One Deep River de 2024, su décimo disco en solitario. Desde que se retiró de Dire Straits a mediados de los años 90, su producción como cantante y compositor se ha mantenido notablemente consistente y exclusivamente suya. Dentro de sus refinadas raíces rock hay una multitud de capas; fragmentos de blues, country y R&B funky se codean con el celta, el jazz, el folk y el estilo de rock suave con guitarra del que fue pionero con su antigua banda. Es un establecimiento propio, confiable y, en este momento de su carrera, cómodo. Al igual que su predecesor, Down the Road Wherever de 2018, One Deep River no necesariamente abre nuevos caminos para Knopfler, pero agrega un puñado de canciones bien escritas e impecablemente interpretadas a su canon. El alegre y jocoso “Ahead of the Game” es un clásico instantáneo con un riff memorable y una letra que describe el estilo de vida itinerante de una banda de gira: “no eran más que éxitos en una habitación del centro, son muy ruidosos, pero agradables”. Este es el tipo de letras inteligentes sobre la vida cotidiana sobre las que Knopfler ha construido su carrera y que todavía puede ofrecer con la facilidad de un artesano. Se ensucia en el accidentado “Scavenger’s Yard” y lucha con arrepentimientos del pasado en el suave “Watch Me Go”. Hay canciones de historias carismáticas que detallan robos (“Tunnel 13”) y ciudades polvorientas en auge (“Janine”), pero Knopfler suele estar en su mejor momento cuando se permite ser sentimental. El río al que se hace referencia en el título del álbum (y que aparece en la portada) es el Tyne, la arteria principal de Newcastle en el noreste de Inglaterra, donde creció. One Deep River cierra con su conmovedor tema principal, un himno a un hito perdurable que sin duda ha cruzado innumerables veces en una vida bien vivida como músico viajero.
One Deep River de Mark Knopfler es un álbum de intensidad lírica, con una profundidad de cansancio del mundo que casi se vuelve onírico. Su voz y, ciertamente, esa guitarra se conectan con Dire Straits, pero solo en sus momentos más tranquilos y reflexivos.
Es como si saliera simplemente para bajar de marcha. En este silencio duradero, Knopfler ha mirado mucho hacia atrás, pero no a su antiguo grupo de éxitos. No, está mirando mucho más atrás: hacia las historias de figuras envejecidas y personajes de antaño, conectando sus luchas, desamor y (sólo muy ocasionalmente) triunfos con el presente. Siempre ha tenido una vida itinerante y eso probablemente juega un papel en la persistente fascinación de Knopfler por los nómadas, ya sea que estén huyendo de algo o hacia algo.
Sin embargo, la edad los alcanza a todos, incluso a los rockeros. Entonces, One Deep River permanece conectado pero explora el lado más contemplativo de la música americana (Greg Leisz toca el pedal y el lap steel, John McCusker toca el violín) a través de una lente distintiva del Reino Unido (Mike McGoldrick agrega el pífano y las flautas uilleann). Del mismo modo, aquí nada está ligado a la raíz. “Tunnel 13”, con su larga meditación sobre la vida de aventuras de un trío de bandidos de la vida real, y “Before My Train Comes” están ambos sobre rieles. “This One’s Not Going To End Well” encuentra a Knopfler en mar abierto.
Lo que mantiene unido a este inquieto elenco es la presencia marchita de Knopfler. Su voz siempre ha tenido una cualidad eterna pero muy envejecida. Incluso en sus primeros sencillos con Dire Straits, Knopfler parecía un sabio conocedor. El único inconveniente de One Deep River, si es que lo es, es que ocasionalmente también tenía un carácter alegre en aquel entonces, y eso se ha transmitido en un grado mucho menor en proyectos solistas posteriores. Oh, Knopfler ofrece un guiño o dos, pero One Deep River está aquí para crear narrativas envolventes más que para hacer tocar los dedos de los pies. Entonces, “Esto no va a terminar bien” se desarrolla a bordo de un barco traficante de esclavos, en lugar de buscadores de nuevas tierras. “Sweeter Than the Rain” lucha con una pregunta tácita que pone a prueba la fe de un hombre en sí mismo. Incluso el galopante “Two Pairs of Hands” al estilo de J.J.Cale es canoso y conocedor, en lugar de celebrar como se esperaba.
Un río corre a través de él. Tanto el álbum como la canción principal hacen referencia a Tyne, que divide la ciudad natal de la infancia de Knopfler, Newcastle, Inglaterra, al tiempo que crea una poderosa imagen límite entre el pasado y el presente: no hay vuelta atrás. Sin embargo, con “Ahead of the Game”, Knopfler deja claro que todavía encuentra consuelo en la canción. One Deep River simplemente confirma que esas canciones llegarán por sí solas y con corrientes más lentas.
Soy un gran admirador del escocés y nunca defrauda pasando de modas y dándonos lecciones de vida.
Ahora tiene más títulos bajo su propio nombre que con la banda que cofundó. Sin embargo, su música con Straits fue tan legendaria que algunos fanáticos todavía esperan más del rock expansivo que él diligentemente formó con ellos, incluso cuando su reflejo se vuelve más tenue en su espejo retrovisor.
Pero quienes siguen el arco creativo de Knopfler saben que hace mucho tiempo que descartó los movimientos en la arena y los llamativos toques de guitarra de blues/country que inicialmente le dieron fama. En cambio, una sensibilidad más pastoral, pensativa y meditativa ha informado su extenso trabajo posterior al estrecho, que también incluye un puñado de bandas sonoras de películas bien recibidas y en gran parte instrumentales. En el lanzamiento número diez, One Deep River, esa ruta es aún más obvia.
Su primer trabajo desde antes de la pandemia es otro set contemplativo y bellamente construido que combina sus colores musicales establecidos en una pintura auditiva que suena como, bueno, un álbum de Mark Knopfler. Hay una sensación de relajación y reflexión que satura esta docena de canciones. Es un hilo constante que se teje a lo largo de sus álbumes recientes, la mayoría dirigidos a una audiencia más tranquila que tal vez no tenga una camiseta descolorida de la gira de Dire Straits escondida en el fondo de un cajón, o ni siquiera sepa sobre la banda.
La apertura de “Two Pairs of Hands” lo encuentra nuevamente haciendo referencia al rasgueo rítmico indiferente de JJ Cale, burbujeando con congas y su guitarra con forma de serpiente deslizándose a través de una canción sobre las dificultades de liderar una banda en el escenario con miles de personas mirando. Es el clásico Knopfler.
Nos lleva al ventoso territorio de “Margaritaville” de Buffet en la tropical “Smart Money” y aporta un toque vanguardista y de blues a la historia de un sinvergüenza en “Scavenger’s Yard”, moldeando esas canciones con su barítono conversacional instantáneamente identificable y su oído de artesano.
Después de eso, estamos en la zona de baladas, que es donde permanecen las cosas durante la siguiente media hora y ocho pistas. Desde la acústica, con cuerdas mejoradas, “Black Tie Jobs”, hasta los lacónicos acordes country/folk de “Watch Me Gone” y los tambores cepillados que suenan bajo “Before My Train Comes”, Knopfler y su banda de toda la vida muestran su agudo, aunque medido, raíces y surco sin prisas. Las voces femeninas fantasmales realzan “Tunnel 13”, una canción discreta sobre hermanos bandidos que roban trenes y matan gente, con un sorpresa final que explica que la ubicación titular “es el lugar en la canción de donde vino la hermosa secuoya para mi guitarra”.
La canción principal de cierre es otra melodía relajada pero meticulosamente elaborada sobre las sensaciones de cruzar el río Tyne, conectando sus sueños de infancia con el lugar donde se encuentra su futuro al otro lado. Como todo lo demás, se canta con el tono reconfortante, suave y grave de esperanza y resignación de Knopfler.
La decisión de Knopfler de colocar material alegre al principio de One Deep River y cerrar con reflexiones melancólicas es intencional.
Tomada individualmente, cada selección es una obra maestra menor. Knopfler combina matices de guitarra sutiles e intrincados, letras imaginativas y melodías melifluas en canciones tan delicadas y fluidas como una escultura de vidrio de Chihuly.
Sin embargo, agruparlos disminuye su impacto. Nadie espera una lamida chisporroteante de “Money for Nothing”, pero inyectar material más enérgico y animado ayudaría a aliviar la atmósfera un tanto soñolienta.
De todos modos, aquellos que buscan enriquecer el ambiente suave del domingo por la mañana y mantener el estado de ánimo tranquilo, se deleitarán con lo que ofrece Knopfler. Sus esquivos pero exquisitos ajustes sonoros también se vuelven cada vez más impresionantes después de múltiples giros.

El décimo álbum de estudio en solitario del gran guitarrista tiene todos sus elementos característicos en su lugar: elegancia sin prisas, tono cálido de Geordie, habilidad para tocar la guitarra y letras aprendidas. Los combina con blues, folk, rock y música americana en un paisaje sonoro de ensueño que conecta con Dire Straits en su momento más tranquilo.
En mi opinión, este es el mejor álbum solista de Mark Knopfler hasta el momento. No puede ser una tarea fácil dada la calidad de todo lo anterior.
Ahora es como escuchar a un viejo amigo, hablar con un viejo amigo, la cercanía está ahí, la guitarra característica está ahí y debo decir que disfruto mucho el álbum.
Si estás pensando en comprarlo, adelante, no te decepcionará. ¡Seguramente esto es lo más cercano a la perfección que cualquiera puede conseguir!…
El de Glasgow se sabe un viejito sabio que se ha ganado toda la legitimidad para continuar transitando un sendero propio sin deberle explicaciones a nadie, más allá de que el relumbrón de sus años como héroe de masas queda ya muy lejos y que los grandes focos mediáticos nunca apuntarán ahora a un álbum tan hermoso como One deep river. Ellos se lo pierden. El creador de Dire Straits no se ha visto afectado por esa urgencia vital y metafísica de apretar el acelerador en el último tramo del camino –a diferencia de lo que les viene sucediendo a Van Morrison, Neil Young o el propio Dylan– y ha dejado que transcurran seis años desde Down the road wherever (2018) para retomar el discurso justo donde entonces lo dejó. Aquel era un álbum hermoso y este de ahora se antoja adorable. Porque apuntala esa mezcla única e inconfundible de country, jazz, blues, folk y guitarra liviana, con algunas gotitas de herencia celta (Sweeter than the rain o, entre los cinco temas adicionales de la edición ampliada, Along a foreign coast). Y lo hace con una honestidad, con el pulso sereno de quien sabe que su discurso se ha forjado solo con verdades.
Un discurso sincero el que engrandece un álbum así, carente de aspavientos, volantazos o virguerías, pero con uno de los motivos de guitarra más adictivos de su firmante en muchos lustros (Ahead of the game) y al menos otros dos candidatos a engrosar la nómina de clásicos del repertorio, el chisporroteante Two pair of hands y el retrato de la subyugante Janine. Pero lo mejor de este Mark septuagenario es su capacidad para dosificar las dotes de retratista con las concesiones al sentimentalismo y la nostalgia, siempre más mesuradas y entrañables que invasivas.
El puente que reluce en la portada y junto al que se retrata en el interior es el que cruza el Tyne en Newcastle, la ciudad del norte de Inglaterra que le vio crecer. Y ese tema central que cierra el álbum entronca en lo musical con aquel Brothers in arms que servía como punto final en 1985 para el disco más exitoso de sus Dire Straits, de la misma manera que la enternecedora Black tie jobs podría pasar por una adaptación a ritmo de vals de Why worry?.
A Mark Knopfler ya no le va a cambiar la vida a estas alturas. El mundo le prestará a One deep river una atención solo relativa, pero lo suyo, más que río, se nos antoja oasis.
Gracias Mark por ser capaz de seguirnos sorprendiendo.

One Deep River – Mark Knopfler
01 Two Pairs Of Hands
02 Ahead Of The Game
03 Smart Money
04 Scavengers Yard
05 Black Tie Jobs
06 Tunnel 13
07 Janine
08 Watch Me Gone
09 Sweeter Than The Rain
10 Before My Train Comes
11 This One’s Not Going To End Well
12 One Deep River

Bonus Tracks
01 The Living End
02 Fat Chance Dupree
03 Along A Foreign Coast
04 What I’m Gonna Need
05 Nothing But Rain

Bonus Tracks (on LP found in Box only)
01 Dolly Shop Man
02 Your Leading Man
03 Wrong ’un
04 Chess

Mark Knopfler returns after a six-year gap with 2024’s One Deep River, his tenth solo record. Since retiring Dire Straits in the mid-’90s, his output as a singer/songwriter has remained remarkably consistent and uniquely his own. Within his refined roots rock mélange is a multitude of layers; bits of blues, country, and funky R&B rub elbows with Celtic, jazz, folk, and the brand of smooth guitar rock he pioneered with his former band. He is his own establishment, reliable, and at this point in his career, comfortable. Like its predecessor, 2018’s Down the Road Wherever, One Deep River doesn’t necessarily break new ground for Knopfler, but it does add a clutch of well-written, impeccably played songs to his canon. The breezy, shuffling “Ahead of the Game” is an instant classic with a memorable riff and lyrics describing a road band’s itinerant lifestyle: “it was nothing but the hits in a room downtown, they’re noisy as hell, but nice.” These are the kind of smart slice-of-life lyrics Knopfler has built his career on and can still deliver with a craftsman’s ease. He gets down and dirty on the rugged “Scavenger’s Yard” and wrestles with past regrets on the gentle “Watch Me Go.” There are charismatic story songs detailing robberies (“Tunnel 13”) and dusty boomtowns (“Janine”), but Knopfler is often at his best when he allows himself to be sentimental. The river referred to in the album’s title (and pictured on its cover) is the Tyne, the major artery of Newcastle in Northeast England where he grew up. One Deep River closes with its poignant title track, a paean to an enduring landmark he has no doubt crossed countless times in a life well spent as a traveling musician.
Mark Knopfler’s One Deep River is an album of lyrical poignancy, with a depth of world-weariness that almost becomes dreamlike. His vocals and most certainly that guitar connect back to Dire Straits, but only in their quietest, most reflective moments.
It’s as if he left simply to downshift. In this enduring quiet, Knopfler has done a lot of looking back – but not to his hitmaking former group. No, he’s looking much further back – back into the histories of aging figures and long-ago characters, connecting their struggles, heartbreaks and (only very occasional) triumphs to the present. He’s always had an itinerant life and that probably plays a role in Knopfler’s lingering fascination with wanderers, whether they’re running from or toward something.
Yet age catches up with all of them – even rock ‘n’ rollers. So, One Deep River remains plugged in but explores the more contemplative side of Americana (Greg Leisz plays pedal and lap steel, John McCusker is on violin) through a distinctive U.K. lens (Mike McGoldrick adds the whistle and uilleann pipes). Similarly, nothing here is root-bound. “Tunnel 13,” with its lengthy meditation on a real-life bandit trio’s lifetime of adventure, and “Before My Train Comes” are both set on the rails. “This One’s Not Going to End Well” finds Knopfler on the open sea.
What holds this restless cast together is Knopfler’s wizened presence. His voice has always had an ageless yet very aged quality. Even on his earliest singles with Dire Straits, Knopfler came off like this knowing sage. The only drawback to One Deep River, if it even is one, is that he occasionally also had a playfulness back then, and that’s been conveyed to a far lesser degree on subsequent solo projects. Oh, Knopfler offers a wink or two, but One Deep River is here to create enveloping narratives more than get toes to tap. So, “This One’s Not Going to End Well” is set aboard a slave trader’s ship, rather than seekers of new lands. “Sweeter Than the Rain” wrestles with some unspoken ask that tries a man’s faith in himself. Even the loping J.J. Cale-esque “Two Pairs of Hands” is grizzled and knowing, rather than expectedly celebratory.
A river runs through it. The album and title track both reference the Tyne, which bisects Knopfler’s childhood hometown of Newcastle, England, while also creating a powerful boundary image between past and present: There’s no going back. Yet with “Ahead of the Game,” Knopfler makes clear that he still finds solace in song. One Deep River simply confirms that those songs will arrive on their own more slow-moving currents.
I am a great admirer of Scot musician and it never disappoints, going out of fashion and giving us life lessons.

He now has more titles under his own name than with the band he co-founded. His music with Straits was so legendary though, some fans still hope for more of the expansive rock he diligently shaped with them, even as their reflection gets dimmer in his rearview mirror.
But those following Knopfler’s creative arc know that he long ago dismissed the arena moves and flashy, blues/country guitar fingering that initially brought him fame. Instead, a more pastoral, pensive and meditative sensibility has informed his extensive post-Straits work, which also includes a clutch of well-received, largely instrumental movie soundtracks. On release number ten, One Deep River, that route is even more obvious.
His first effort since before the pandemic is another contemplative, beautifully constructed set that combines his established musical colors into an aural painting that sounds like, well, a Mark Knopfler album. There’s a sense of relaxation and reflection saturating these dozen songs. It’s a consistent thread weaving through his recent albums, most catering to a more sedate audience that may not have a faded Dire Straits tour tee shirt hiding in the back of a drawer, or even know about the band.
The opening “Two Pairs of Hands” finds him again referencing JJ Cale’s nonchalant rhythmic strum, bubbling with congas and his snakelike guitar slithering through a song about the difficulties of leading a band on stage with thousands watching. It’s classic Knopfler.
He takes us into Buffet’s breezy “Margaritaville” territory on the tropical “Smart Money” and brings an edgy, bluesy grip to the story of a scoundrel in “Scavenger’s Yard,” molding those songs with his instantly identifiable, conversational baritone and a craftsman’s ear.
After that, we’re in the ballad zone, which is where things stay for the next half hour and eight tracks. From the acoustic, string-enhanced “Black Tie Jobs,” to the laconic country/folk strains of “Watch Me Gone,” and the brushed drums chugging under “Before My Train Comes,” Knopfler and his longtime band display their sharp, if measured, roots and unhurried groove. Ghostly backing female vocals enhance “Tunnel 13,” a low-key story song about bandit brothers robbing trains and killing folks, with a surprise ending explaining that the titular location “is the place in the song where the beautiful redwood for my guitar came from.”
The closing title track is another relaxed yet meticulously crafted tune about the feelings of crossing the river Tyne, connecting his childhood dreams to where his future lies on the other side. Like everything else, it’s sung in Knopfler’s comforting talk-sung, smooth, gravelly tone of hope and resignation.
Knopfler’s decision to place upbeat material at the front end of One Deep River and close with melancholy musings is intentional.
Taken individually, each selection is a minor masterwork. Knopfler combines subtle, intricate guitar shadings, imaginative lyrics and mellifluous melodies into songs as delicate and flowing as a Chihuly glass sculpture.
However, bunching them together diminishes their impact. No one expects a sizzling “Money for Nothing” lick, but injecting more energetic, lively material would help alleviate the somewhat snoozy atmosphere.
Regardless, those looking to enrich a soft Sunday morning vibe and keep the mood mellow, will delight in what Knopfler offers up. His elusive yet exquisite sonic settings also become increasingly impressive after multiple spins.

Tenth solo studio album from the guitar great has all his trademark elements in place: unhurriedly elegance, warm Geordie tone, deft guitar playing and learned lyrics. He combines these with blues, folk, rock and Americana into a dreamlike soundscape that connects back to Dire Straits at their quietest.
In my opinion this is Mark Knopflers best solo album so far. That can’t be an easy feat given the quality of everything before this.
Now, it is like listening to an old friend, talking to an old friend, the closeness is there, the signature guitar is there, and I must say I enjoy the album very much.
If you’re thinking of buying this, then go ahead, you won’t be disappointed. Surely this is as close to perfection as anyone can get!…
The Glasgewian man knows himself to be a wise old man who has earned all the legitimacy to continue walking his own path without owing explanations to anyone, beyond the fact that the glory of his years as a mass hero is now far away and that the great media spotlights They will never now aim for an album as beautiful as One Deep River. Their loss. The creator of Dire Straits has not been affected by that vital and metaphysical urgency of pressing the accelerator in the last part of the road – unlike what has been happening to Van Morrison, Neil Young or Dylan himself – and has let Six years pass since Down the Road Wherever (2018) to pick up the discourse right where it left off. That was a beautiful album and this one now seems adorable. Because it underpins that unique and unmistakable mix of country, jazz, blues, folk and light guitar, with some drops of Celtic heritage (Sweeter than the rain or, among the five additional songs on the expanded edition, Along a foreign coast). And he does it with honesty, with the serene pulse of someone who knows that his speech has been forged only with truths.
A sincere speech that enhances an album like this, devoid of fuss, swings or virguerías, but with one of the most addictive guitar motifs of its signer in many decades (Ahead of the game) and at least two other candidates to swell the list of repertoire classics, the sizzling Two Pair of Hands and the portrait of the subjugating Janine. But the best thing about this septuagenarian Mark is his ability to balance his portraitist skills with concessions to sentimentality and nostalgia, always more measured and endearing than invasive.
The bridge that shines on the cover and next to the one portrayed inside is the one that crosses the Tyne in Newcastle, the city in the north of England where he grew up. And that central theme that closes the album is musically linked to that of Brothers in Arms that served as the final point in 1985 for the most successful album of their Dire Straits, in the same way that the touching Black Tie Jobs could be adapted to waltz rhythm of Why worry?.
Mark Knopfler’s life is no longer going to change at this point. The world will pay One Deep River only relative attention, but its, more than a river, seems like an oasis to us.
Thanks Mark for being able to continue surprising us and our ears!.

One Deep River – Mark Knopfler
01 Two Pairs Of Hands
02 Ahead Of The Game
03 Smart Money
04 Scavengers Yard
05 Black Tie Jobs
06 Tunnel 13
07 Janine
08 Watch Me Gone
09 Sweeter Than The Rain
10 Before My Train Comes
11 This One’s Not Going To End Well
12 One Deep River

Bonus Tracks
01 The Living End
02 Fat Chance Dupree
03 Along A Foreign Coast
04 What I’m Gonna Need
05 Nothing But Rain

Bonus Tracks (on LP found in Box only)
01 Dolly Shop Man
02 Your Leading Man
03 Wrong ’un
04 Chess

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.